О највљеној смрти новинарства

Posted: фебруар 21, 2012 in блогови, друштво, медији

Сајтови се роје, и новинарство се сели на мрежу. Знало се то одавно, папир је све скупљи, а људи све мање купују новине. Просто, тржиште то уређује, а велики попут Њујорк Тајмса веђ одређују датум када их неће бити на киосцима.

Код нас новинари нису провалили то. И кад су се правили сајтови, били су то презентацијски, који говоре о ТВ или новинама, нису нудили садржај. Стога су прве портале код нас правиле двије сорте људи: Програмери (они који су знали како направити сајт) и маркетари (они који су знали неизбјежност преласка на интернет). У оба случаја, нема новинара. А то су људи који праве садржај.

Ја рецимо ужасно мрзим маркетинг, нарочито онај који претпоставља надградњу материјалном базом; оне који сматрају да је битнија промоција од квалитета производа. Такви данас на сав глас причају како новинарство не ваља, како су блогови супер, како је Твитер медиј (?!), како само њихови сајтови знају како треба.

А кад одете на све те силне сајтове који се праве на утук друштвених мрежа (тип тројка.рс) шта затекнете? Гомила преписаног садржаја са оних медија који ништа не ваљају, прилагођених или не, са набуџенијим насловом, јер интернет то дозвољава, и гомила фазона и фора за оцјењивање. О којим темама се твита, шта се то шерује на фејсбуку? Оно што сте чули на радију, гледали на ТВ, оно што су објавиле новине. И ви то прилагођавате.

Па шта ће бити са вашим порталством, ако нестане класичног новинарства, од кога ћете преписивати? Колико садржаја ви стварате, колико информација сте прикупили, својих текстова објавили? И тада кад неко пренесе нешто ваше, милион кукумавки како вас неко краде, мислите како један ваш текст, слика, или чак твит, вриједе милионе. Ма немој. Колико сте урадили на промјени новинарства? Ништа, само сте донијели техничке промјене. Нико не спори да некад имате информацију коју немају остали. Некад. Једном. а новинарство је посао за сваки дан. Добар новинар се не постане кад напишеш добар текст. Добар новинар се постаје кад сваки дан пишеш добар текст. Добар медиј има доста таквих новинара, и уреднике који их усмјеравају.

Твитер није медиј

На њему се само шире информације. Твитервју није ништа више него ограничени интервју мејлом. Једини мрежни допринос новинарству је јутјуб. Како би на свјетло дана изашло убијање цивила у Авганистану, ко би знао за Црну реку и лопату? А ко је направио комбиновани интервју видео-текст, или прилоге текст видео, попут телевизије? Мало технички обученији новинар, са Фронтал.РС. Ни маркетари, ни хакери.

Новинар на терену, добро информисан, способан да одреди шта је тачно а шта не, шта је битно шта не, нема алтернативу. Он је бог информисања. Може се урадити доста шминкањем, забавним виџетима, палчевима, плусевима, звјездицама… али кад се дешава оно што је вијест, онај на терену има најбољу вијест. А остали ће копирати.

Можемо ми на Фронталу писати ово или оно, бити најпаметнији, без новинара у агенцијама чије вијести праатимо, ми смо одсјечени од озбиљних информација. Могли би само вртити канале на ТВ и писати проширене статусе. А и на ТВ не би знали гдје им је дупе а гдје глава да није агенција. А ви маркетари, маштајте како је се вијести добијају ако си на мејл листама.

trojka.rs frontal.rs blogeri tviterasi novinarstvo nestanak tradicionalnog novinarstva jutjub

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s